DANNEMARE, MYTIKA`S VERDEN

Dette blog indlæg vil omhandle selve MYTKA´s verden.

Dannemare

Mytika foregår i “vikingetidens Danmark”, kaldet “Dannemare”, hvor de gamle myter og sagn er sande. Dannemare er et sammensurium af en tid, der fanger vikingetidens ånd, og Dannemare er blot et landområde i menneskenes verden, kaldet for Midgård: En verden, hvor guderne i Asgård og Jætterne i Jotunheim rent faktisk eksisterer; hvor vætter og sortfolk er en trussel for befolkningen i de små bygder ved kysterne; hvor trolde og ellefolk bor i de store, vilde skove og under de rullende bakkedrag.

De fleste mennesker bor i små bysamfund i bygderne, men der er også dem som foretrækker livet som nomade. Hvad enten man vælger at drage på togt med Ragnar Lodbrog, indgå som svend i Harald Blåtands eller Svend Tveskægs hird, eller lede efter forsvundne skatte fra bronzealderen, så er alt dette muligt i Dannemare.

Selve Dannemare består af Danmark som vi kender det, samt Skåne i sverige og Slesvig i Tyskland. Indenfor disse grænser er der ni store jarledømmer, hver hersket af en Jarl: Waendil i nord, Hardalan ud til vesterhavet i det vestlige Iuthland, Iuthaer i det østlige Iuthland, Sillende i det sydlige Iuthland ved Dannevirke, Saxiona i det syd-østlige Iuthland, Fionia midt i kattegat, Siolundi på Sealand, Skoeneg i det sydlige Svearheim, og til sidst øriget Burgenda-Falstriami det sydlige Østersøen. Jarledømmerne har deres interne magtkampe og intriger, men er på trods af dette enige om en fælles tunge, der også binder de ni Jarledømmer sammen, når fjender udefra “banker på døren”.

Racerne

Bogen fokuserer på menneskets samfund, som vi mener, det kunne se ud i en mytisk verden. Spillet involverer en lang række historiske personer, plukket ud af tid og sted, og indsat i det mytiske Dannemare. Samtidig er der et betydeligt fokus på, hvordan vikingerne virkelig levede deres liv. Dette inkluderer gudetro, dagligdagsliv, leveregler, sprog gloser, handel, ry og rygte samt naturligvis overtro.

Udover menneskene selv, er Dannemare præget af en række væsener med overnaturlige evner, fælles refereret til som vætter. De hører især til i de dybe skove og moser og i ubeboet græsland:

Sortfolk er mennesker eller vætter besudlet med jætteblod. Denne blodsblanding udmønter sig ofte i mutationer, de har en grønlig hud og deres blod sort. Der findes tre typer af sortfolk: De mindste er Kvaser, kujoner der kun angriber når de er i stort overtal. Turser, der i statur og størrelse minder om bestiale mennesker. Riser, lige så høje som en gård og i stand til at rive en mand over i to med deres frygtelige styrke.

Trolde er farlige væsener, der er en del af naturen. De kan gemme sig i sten, floder og skove, inden de pludselig kommer og tager deres ofre. Trolde forbytter nogle gange deres egne børn med menneskebørn.

Ellefolk er mange forskellige former for vætter; halvt skabt af naturen, halvt kødeligt væsen. De er uforudsigelige og besidder mægtige kræfter, og kan være gode såvel som farlige. Om Ellefolket fortælles mange historier, hvor især unge mænd bliver fortryllet af ellekvinder og herefter rammes af vanvid, eller danses til døde.

Vilde dyr: Bjørn, ulv og los lever i naturen, sammen med andre og farligere væsener. To sådanne eksempler er Vinterulve der er store, stærke og intelligente dyr, med kræfter over kulde og mørke, og skoffin, et væsen der er en blanding mellem en kat, hund og ræv, og hvis blik kan forvandle sine fjender til sten.

Dødninge: Der er mange dødninge der gør Dannemare usikker. Nogle har en fast fysisk form, mens andre tager en ren luftig, æterisk form, nogle manifesterer sig af sig selv, andre hidkaldes af troldkraft. Nogle beskytter gravhøje, imens andre søger blodhævn. Uanset dødningens form og formål, er dødninge altid farlige fjender.

Midgård

Dannemare er blot et landområde i menneskenes verden, også kaldet for Midgård. Ud Over midgård, findes der fire andre “ovenjordiske” verdensplaner. Disse inkluderer Asgård – Aser-gudernes hjem, som ligger højt placeret over resten af verden; Jotunheim – Jætternes land, der ligger øst for havet der omkranser Midgård; Vanarheim – beliggende vest for Asgård, hvorfra Vanar-guderne kommer; Alfheim – Hvor guden Frej hersker og hvorfra lysalferne stammer. Udover de fire “ovenjordiske” planer, findes også de fem “underjordiske” planer. Disse planer inkludrer: Svartalfheim – Svartalfernes og dværgenes hjem, bestående af mægtige miner og enorme, underjordiske sale; Niflheim – Beliggende under jorden og imod nord, og hjemsted for dragen Nidhug og dens artsfæller; Helheim – Dødsguden Hels domicil beliggende i Niflheim, i hvis mægtige sale de døde vandrer rundt; Niflhel – Hvor de uheldige sjæle, som straffes i Hel bliver ført til; Muspelheim – Syd for verdenen, ligger dette urland, bestående af kaos og flammer, hvis uhørte beboere venter tålmodigt på ragnarok.

 

Udkast til billede over “de ni (ti) planer” i MYTIKA. Her ses Midgård omringet af Midgårdsormen.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Videre til værktøjslinje